I denne video-performancen møter vi en person som gjør treningsøvelser på et improvisert utegym kledd i grå joggebukse og en badedrakt med maskulint preg og presentasjon. Badedrakten blir en subtil kommentar til hvordan samfunnet forholder seg til nakenhet i forhold til binært kjønn. Handlingen foregår i et pukkverk hvor det er plassert ut speil som en referanse til treningssenteret.
Speilingen kan også assosieres med «selfien» og den kontinuerlige digitale speilingen: fjes, kropp og identitet. Til kommentarfelt på sosiale medier, hvor kroppen så altfor ofte blir gjenstand for enten beundring eller hat. Kropper som enten idealiseres eller blir politiske - uavhengig av intensjonene til kroppens eier. Det kollektive meningsapparatet definerer kropp etter gjeldende trender rundt estetikk. Men sjelden i forhold til styrken som besittes i kroppene og hva de kan utrette.
«Så direkte at betrakteren nesten kan lukte svetten til kunstneren gjennom skjermen» Prisjuryen, Østlandsutstillingen
Elise Nohr (f. 1995), fra Bodø, har en bachelor i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun jobber med performance, video og kostyme. Nohr har i årene etter utdanningen jobbet innenfor dans og kostyme i scenekunstfeltet, samt fokusert på sin egen praksis i visuell kunst. Nohrs kunstpraksis tar utgangspunkt i undersøkelsen av forholdet mellom eksisterende samfunnsstrukturer og mellommenneskelige observasjoner. Disse forholdene utforskes fra et feministisk ståsted hvor målet er en oppløsning av kjønnslig identitet og stigma knyttet til kropp, identitet og seksualitet.
Av og med
Elise Nohr
Filmet av
Marie Skogvang-Stork